Houdbaarheid Zonnebrandcreme

Ik ben gezegend met een, al zeg ik het zelf, prachtige bos rode krullen. Typisch voor een redhead is dan ook de witte tere huid. Uiteraard heb ik deze cadeau gekregen bij mijn rode lokken.
Over het algemeen ben ik tevreden over wie ik ben, maar als ik 1 ding zou kunnen veranderen, dan zou ik wel willen dat mijn huid wat minder snel verbrand. Liters zonnebrandcreme gaan er in de zomer door heen.
Meestal is het zo dat ik met 1 fles zonnebrandcreme zo’n twee-en-een-halve week kan doen op vakantie. Dan smeer ik me zo’n twee à drie keer per dag in. Aangezien de vakantie meestal drie weken duurt moet ik op mijn vakantiebestemming een nieuwe fles kopen. Vreselijk duur, noodzakelijk want verbranden is ontzettend slecht voor je huid!
Wanneer ik dan weer terug kom in Nederland heb ik altijd een fles zonnebrandcreme waar ik hooguit nog een kwart van opmaak en de rest laat staan want SPF 30 heb zelfs ik met onze Hollandsche Zomers niet nodig. Zonde, want zo’n fles kost al gauw rond de 15 euro.

Meestal koop ik jaarlijks uit gewoonte een nieuwe zonnebrandcreme, maar eigenlijk was ik wel erg nieuwsgierig naar de houdbaarheid van de creme. Nu staat er achterop de fles dat een zonnecreme 12 maanden houdbaar is, maar geldt dat ook voor de SPF?

SPF?
SPF betekent eigenlijk niets meer dan Sun Protection Factor.  De SPF vertelt je hoe lang je in de zon kunt zitten zonder te verbranden. Meestal gebruik ik creme met een SPF van 30. Mijn gezicht smeer ik vaak in met SPF 50, zeker wanneer ik op in de tropen ben! Afhankelijk van je huidtype, moet je de geschikte zonnebrandcreme kiezen. Nu ben ik een voorstander van minstens SPF 20 voor iedereen. Hier onder is een handig schema waarin je vlug kunt zien wat bij jouw huidtype past (gevonden op google).


Op elke cosmetica staat hoe lang het product houdbaar is. Voor mijn zonnebrandcreme is dat 12 maanden. Deze heb ik vorig jaar op Curacao gekocht, dus hij zou nog goed moeten zijn. Volgens dit filmpje van de consumentenbond moet je je creme weggooien wanneer het niet meer lekker ruikt of niet goed meer mengt wanneer je het geschud hebt. Dit zegt echter nog niets over de vermindering van de SPF.
PrettyHealthy.nl zegt bij gebruik van langer dan 1 jaar: “Deel de originele SPF factor dan per jaar door de helf om een indicatie te krijgen van de werkzaamheid van het product”
Met andere woorden. Een creme met een SPF van 30 zou na een jaar zijn ‘waarde’ verminderen naar 15.

Ik houd voor deze zomer nog de zonnecreme die ik vorig jaar augustus op Curacao gekocht heb. Met deze wetenschap heb ik nog krap een maand voor de SPF van 30 naar 15 schiet. Tegen die tijd is de fles toch allang leeg! (Grapje!)

Liefs, Menina

Geef een reactie

