Havaianas: As Legítimas

Havaianas, ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik heb alle soorten slippers afgezworen, de enige waar ik heel de zomer (lente en herfst) op loop zijn Havaianas.
Elk seizoen komen er nieuwe designs bij, dus voor mij ook weer een feest om te ontdekken wat ze nu weer bedacht hebben!

In 1962 is het slippermerk opgestart in Brazilie. De slipper is gebaseerd op een japanse slipper, de zori. Deze werd gemaakt van riet van de rijstplant, maar de Brazilianen pakten het anders aan. Zij ontwierpen de slipper van rubber. De reden was dat het lang mee ging en goedkoop was, dus betaalbaar voor de arme bevolking. Ze werden dan ook chinelos de pobre genoemd: de slipper van de arme man. In het begin werden de Havaianas daadwerkelijk alleen door de arme bevolking gedragen maar 1990 werd het merk wereldberoemd toen BB’ers (Bekende Brasileiros) de havaianas gingen dragen. Momenteel zijn de Havaianas niet aan te slepen en hebben ze de grote oversteek naar Nederland ook gemaakt.
Leuk feitje: de zool van de Havaianas hebben een soort reliëf erop, dit zijn rijstkorrels. Eigenlijk een soort ‘reminder’ van waar de slipper op geïnspireerd is!

Havianas ken ik al jaren, mijn moeder (geboren en getogen in Brasil) droeg ze vanaf ik klein was. Niet kapot te krijgen en handig voor vanalles. Spinnen doodslaan, gebruiken als deurstopper. Ideale dingen. Wij kampeerden vroeger elk jaar en wanneer ik even naar de wc moest, pakte ik vaak stiekem de slippers van mijn moeder, met de boodschap ‘ben zo terug!’. Ik kan me het nog zo goed herinneren, goddelijk om aan je voetjes te hebben ondanks dat ze vele maten te groot waren! Dolgelukkig met de havaianas van mijn moeder.

Velen schoenmaten later heb ik een collectie of my own. Na 3 keer mijn geliefde land Brasil (en twee keer Curacao, waar ze ook een mooie collectie hebben) te mogen bezoeken ben ik zo’n 30 paar havaianas rijker. Ik weet het, luxe probleem, maar ze zitten zo lekker!
Veel Nederlanders trekken slippers aan wanneer het lekker weer is, veel van die slippers zijn zo gezegd ‘camping-slippers’. Vieze, lelijke oude dingen. Havaianas zijn in mijn oogpunt anders. Ik heb 1 paar ‘camping-havianas’, daar heb ik een keer mee geverfd en is een van mijn oudste paar. De rest is netjes en moet ook netjes blijven. Ik match mijn slippers ook altijd met mijn kleding. Mijn favoriete model zijn de ‘Havaianas Slim’ deze hebben dunnere bandjes dan de originele bandjes. Dit is een stuk vrouwelijker dan de dikkere versie vind ik.

Goed, genoeg gekletst. Kijk met me mee naar de (zomer)collectie van Havaianas!

Havaianas Na Rua

Havaianas Grace

Havaianas High Straps Chain

Havaianas Slim Geometric

Havaianas Pearl Mesh (I like!)

Havaianas Mix

Het leuk aan Havaianas vind ik dat er zulke uitgebreide keuze is en dat ze elk jaar weer met wat nieuws komen. In 2008 hadden ze bijvoorbeeld bedeltjes die je op je Havaianas kon laten zetten en kon je losse bandjes en zooltjes combineren. De combinatie mogelijkheden zijn dus enorm. De prijzen zijn soms daarom ook enorm. De Pearl Mesh en de high straps chain hebben ook een aardig prijskaartje. Geen chinelos de pobre meer!

Heb jij een favoriet merk slippers? Draag je ze graag?

Liefs, Menina

Bron afbeeldingen: Havaianas

16 thoughts on “Havaianas: As Legítimas

  1. Leuk om te lezen!
    Dat soort slippers gebruik ik zelf altijd om in de zomer op te douchen *(de camping douches zijn nooit erg fris hihi)
    Zelf loop ik nu in de zomer altijd op mijn birkenstocks. Niet op die lelijke met die teen maar eentje met vrouwelijke dunne bandjes ;).
    liefs,xx

  2. Leuke post! Mijn favoriete merk is natuurlijk Havaianas! Ze zitten heerlijk, gaan meerdere jaren mee en kosten niet te veel 🙂 Ik draag ze ontzettend graag, eigenlijk waar het maar kan! In de tuin, bij het zwembad, onder de douche bij gym, etc. 🙂

        • Kijk uit met wat je zegt he 😉 Voor mij zijn het niet ‘maar’ slippers. Voor mij is het ook veel een herinnering naar Brasil en dingen die ik daar meegemaakt heb. Ben echt truly addicted! Ik koop ze in Nederland niet en die van 70 ekkies laat ik ook liggen! Heb geen geldboom in mijn tuin.

        • Leuk dat je naar Brasil bent geweest! Ik heb daar gewoond, maar toen was ik heel klein dus daar weet ik helaas niets van 😦

        • Meerdere keren ben ik er geweest. Mn moeder is er geboren en getogen. Ik hou zo van dat land! ❤ Waar heb je gewoond in Brasil? Jammer dat je er niks meer van weet!

        • Leuk dat je moeder er geboren is, mijn zusje is daar ook geboren, maar niet getogen 😉 Ik heb in Sao Paulo gewoond 🙂

    • Hansaplast heeft daar een hele handige stick voor, smeer je op de plekken waar iets kan schuren en je blijft blaar en irritatie vrij. Echt een aanrader, zo kan ik toch sandaaltjes dragen die normaal enorme blaren en irritatie plekken geeft.

      • Ja klopt, ik leef op blaarpleisters… alleen… het helpt niet altijd.. of het laat los.. 😛 En om ze boven op je voet te dragen met open slipper.. MWAG.. Maar.. het kan inderdaad (voor mij) even een oplossing zijn. x

        • Heb je die stick wel eens geprobeerd, is voor mij echt een uitkomst, anders kan ik bepaalde slippers/sandalen niet dragen. En je kunt makkelijk bijsmeren later op de dag als dat nodig is. Blarenpleisters zijn niet ideaal, die laten idd soms vrij snel los.

Geef een reactie

