Parabenen

Gezond leven is niet alleen maar gezond eten, gezond leven gaat verder. Je kiest bewust wat je gebruikt om je lichaam te verzorgen, denkt aan de toekomst van je lichaam.
Op diverse cosmetica (denk aan shampoo) staat tegenwoordig dat het vrij is van parabenen. Vanmorgen stond ik te douchen en vroeg ik me af wat dat nou eigenlijk zijn, parabenen. Waarom is het slecht voor je en waarom zit het in shampoo (of waarom niet…)

Parabenen zijn eigenlijk een soort conserveringsmiddelen. Het wordt dus gebruikt om het product langer houdbaar te maken. Parabenen zorgen ervoor dat het product blijft zoals het is als je het in de winkel koopt. Ze zorgen ervoor dat je geen schimmel of andere nare ‘beestjes’ in je shampoo krijgt.

Helaas is dit, net als bijvoorbeeld chloor om je badkamer mee schoon te maken, niet heel gezond voor het menselijk lichaam. Er zijn mensen die eczeem of andere nare uitslag van parabenen krijgen. Deze mensen zijn eigenlijk allergisch ervoor. Dit is bij mij gelukkig niet het geval maar ik ken mensen die hier niet tegen kunnen en bijvoorbeeld met maar 1 merk wasmiddel hun kleding kunnen wassen bijvoorbeeld. Dit is erg lastig, bijvoorbeeld als je in een hotel gaat slapen of bij een vriendin!

Wikipedia zegt dat er ‘langdurig onderzoek geweest is en dat het niet schadelijk is voor mens en milieu’. Daarnaast zegt Wikipedia ook dat parabenen niet kankerverwekkend zouden zijn. Maar bij mij rijst wel de vraagt… waarom krijgen mensen in westerse landen zo vaak kanker? Het moet ergens vandaan komen! Er moet ergens een oorzaak te vinden zijn. Maar goed dat is een ander verhaal, daar ga ik het nu niet over hebben.

Cosmetica merken zonder parabenen:

– Yes to… (carrots/cucumber/tomatos)
– Weleda
– Aveda
– Kneip
– Dr.Hauschka
RS Natural Cosmetics

Ik roep nu niet dat je gelijk alle cosmetica met parabenen moet weggooien. De berichten zijn zo tegenstrijdig online. Maar je kunt allicht een beetje nadenken bij wat je koopt.

Liefs, Menina

3 thoughts on “Parabenen

  1. Pingback: Glossybox mei 2012: Affordable Favorites « meninasbeauty

Geef een reactie

