Zero Plastic Hero

Waarschijnlijk heeft ieder van jullie wel eens gelezen over het ‘Plastic eiland’ of de in de Stille oceaan. Het is een berg met plastic afval wat door de passaatwinden en de stroming van de zee op zijn plek gehouden wordt. Het zou zo groot zijn als de oppervlakte van Frankrijk en Spanje samen. Enorm dus! Ik moet zeggen dat ik nergens echt foto’s hiervan kan vinden, dus ik ben niet helemaal zeker of het waar is of gewoon een broodje aap verhaal. Maar hoe dan ook, het is een serieus probleem. Door het licht gaat het plastic kapot in verschillende deeltjes. Vergelijk het met een glas wat je op de grond laat vallen. Het splintert overal naar toe. Zo ook met het plastic. Het blijft niet drijven, maar versnippert door de hele oceaan.

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel plastic je gebruikt in een week? Waarschijnlijk veel meer dan je denkt. Kijk eens in je pastic (!) zak wanneer je boodschappen gedaan hebt? Brood, vleeswaren, groente, fruit, waarschijnlijk zit alles in een pastic zak. En waarschijnlijk wordt de plastic zak na gebruik direct weggegooid. Met uitzondering van de boodschappentas want de meeste mensen bewaren deze nog wel voor hergebruik.Β De Albert Heijn vlak bij mijn werk is sinds vorige maand al gestopt met de kleine plastic tasjes bij de kassa!

Een groep ‘Young Professionals’ organiseert in de week van 11 tot 17 juni ‘Zero Plastic Hero‘. Dit is een uitdaging waarin je een week lang geen nieuw plastic mag kopen. Recyclen mag wel, maar nieuw kopen niet. Het klinkt idealistisch, maar het is wel belangrijk om erbij stil te staan wat je wel niet allemaal weggooit zonder erover na te denken! Een week geen nieuwe spullen kopen is vrij simpel, maar boodschappen doen zonder nieuw plastic te kopen is best een uitdaging.Β Een uitdaging die ik graag aan ga!Ik moet er nog even over nadenken hoe dit in de praktijk precies eruit gaat zien, want vlees is en blijft verpakt in plastic. Maar voor alles is een oplossing! Uiteraard hoef je niet elke oplossing zelf te bedenken. Beth Terry heeft een aantal tips op de website gezet:
1. Hergebruik je tasjes.
2. Drink geen water meer uit flesjes.
3. Doe je boodschappen bij de bakker of de groenteman
4. Neem geen tasjes aan bij de drogist of een kledingzaak.
5. Drink minder sap en fris.
6. Ga naar de bakker.
Simpel toch?
Ik ga het zeker proberen. Ik weet dat het een challenge gaat worden, maar daar hou ik ook wel van. Ik zou het namelijk fijn vinden als mijn (klein)kinderen ook nog op deze aarde kunnen wonen zonder al te veel problemen!
Who’s with me?
Liefs, Menina
12 thoughts on “Zero Plastic Hero

  1. Je kunt ook je broodzak recyclen. Met een lege zak naar de bakker en vragen of ze het brood in de oude zak willen stoppen. Ben wel benieuwd wat de reactie is πŸ˜‰

  2. Hoi!
    I liked the post but I believe the problem is not drinking water from the plastic bottles, etc etc etc. The biggest problem is that most of the people (I’m not talking about Holland) do not separate the trash and recycle the plastic and glass and metal and paper and so on…

    Of course the iniciative to reduce the use of plastic things it’s a start, but we need to be aware
    I think

      • You are so right! I totally agree. In Brasil and the US they have 3 trashcans next to each other, for paper, plastic and everything else.
        We all need to think about the earth. We in Holland are a good example to a lot of other countries, but I do believe we can improve it over here too!

  3. Supermarkten hebben nu zelf ook al vaak de ‘gratis tasjes’ weggehaalt. Dit schijnt al 6000 kg plastic per dag te schelen. Maar flesjes water gebruik ik altijd vaker dan 1x dus die ga ik niet opeens weglaten hoor hihi.

  4. ik gebruik altijd herbruikbare zakken en flesjes water vul ik gewoon telkens opnieuw.
    ik volg je trouwens via bloglovin, volg je me terug? xx

  5. Ik heb altijd een stoffen shopping bag bij me of een AH plastic tasje. Ook met kledingshoppen en zo probeer ik zoveel mogelijk alles in mijn eigen tasjes te doen. Ik neem zo min mogelijk plastic aan. Zeg er zelfs vaak bij ‘zonde van al dat plastic’ om de mensen wat bewuster te maken. Verder koop ik nooit frisdrank en sap. Ik hergebruik mijn flesjes water altijd. Oud papier en glas breng ik ook braaf naar de containers toe. Bij de gemeente waar mijn ouders wonen wordt plastic ingezameld, zij doen dus netjes al het plastic apart.

  6. Leuke en blog, goed dat je hier aandacht aan besteedt!

    Ik gebruik ook altijd een stoffen tas (bij AH hebben ze zo’n jute te koop voor 1 Euro, heel robuust en er kan heel veel in, hij draagt ook nog eens veel fijner dan een plastic tas). In andere winkels neem ik ook (bijna) nooit een plastic tas aan, ik doe mijn aankopen altijd in de tas die ik al bij me heb. Plastic van verpakkingen e.d. gaat bij ons in een aparte container en waterflesjes hergebruik ik zoveel mogelijk (of ik drink uit de kraan). Frisdrank drink ik niet (of het moet vers sap zijn uit een glazen fles, maar meestal maak ik mijn eigen fruitsapjes).

    Voor de RS Natural Cosmetics producten gebruik ik glazen potjes en flesjes, wel met een plastic deksel/dop. Die kunnen bij het glas/plastic afval ter recylcling. En de scrub bevat geen plastic korreltjes maar jojobawaskorrels.

    Alle beetjes helpen!

    • Heel goed! ik ben ook nog steeds op zoek naar die jute tas van de AH. Een aantal collega’s van mij hebben die en elke keer ben ik weer jaloers! Heb jij hem toevallig bij een AH in Utrecht nog zien liggen?
      Fantastisch ook dat je met RS Natural Cosmetics hier ook aan denkt. Een plastic dop is vaak noodzaak. Je moet toch iets hebben om het mee dicht te krijgen. De glazen potjes en flesjes maakt het dan weer goed. (Staat ook chiquer vind ik!)
      Top dat jij er ook zo mee bezig bent! πŸ˜€

      • Sorry Menina, mijn reactie komt een beetje laat… Heb je de tas inmiddels al weten te bemachtigen? Bij mijn AH was hij een paar maanden geleden nog gewoon te koop, ik heb toen namelijk een 2e exemplaar aangeschaft. Altijd handig πŸ™‚ Moet ik eens voor je kijken of ze hem nu ook nog hebben?

        Dank je wel ook voor het compliment!

Geef een reactie

