Exotic smoothie: Maracuja

Iedereen heeft zijn eigen favoriete vrucht. Mijne is maracuja (oftewel: passievrucht). Als er op een verpakking staat dat er maracuja in zit, ben ik verkocht. Maracuja-yoghurt, maracuja-snoepjes, maracuja-pudding. I love it! Het allerlekkerste vind ik Musse de Maracuja. Dit is een soort pudding wat ze in Brazilie verkopen. Het mooie van dit verhaal is dat ik nog nooit een maracuja heb gegeten als vrucht… Ik vind hem er niet aantrekkelijk uit zien, geef mij maar een vrucht van een wat hardere substantie, zoals een kiwi of een mango. Echter, kijk nooit naar je eten want als je erop gaat letten ziet zelfs een bord met je favoriete pasta er niet meer smakelijk uit!

Een maracuja groeit aan een boom. Wanneer de bloemen van deze boom uitgebloeid zijn (dicht gaan) groeit de vrucht. De vrucht bestaat uit een harde schil met erin een gelachtige substantie met pitjes. De pitjes zijn zwart en klein. Maracuja is rijk aan bètacaroteen, vitamine C en proteïne. Een vitamine bommetje dus! 

Voor vandaag heb ik een recept voor een Maracuja smoothie. Ik heb bij Finalmente Brasil (Braziliaanse winkel) in Amsterdam een kilo maracuja pulp gekocht. Deze pulp zit in zakjes van 100 gram verpakt. Finalmente Brasil heeft deze zakken niet altijd. Het heeft te maken met de containers uit Brazilië en de populariteit van het product op dat moment. Ik ga daarom regelmatig naar deze winkel en is het steeds een verrassing waarmee ik thuis kom..

 

Het recept:

Het zakje maracuja leg je een minuut op vijf op het aanrecht om iets warmer te worden. Wanneer je merkt dat je er een klein beetje in kan duwen, duw je met een scherp mes een kruis op de verpakking. Wanneer je zorgt voor een goed scherp mes, hoef je echt alleen maar te duwen. Mijn voorkeur gaat uit naar een groot vleesmes. Op deze wijze kun je de punten van het kruis zo open trekken en de pulp gemakkelijk uit de verpakking breken. Geen geklieder, geen gedoe. De professional-smoothie makers in Brasil doen het ook zo!

De pulp gaat met een hoeveelheid yoghurt in de mengbeker. De hoeveelheid yoghurt maakt niet uit, hoe meer yoghurt, hoe minder overheersende smaak. Daarna mix je het samen tot het goed door elkaar zit. De smaak is op dit moment nog erg zuur. Het hangt van je eigen voorkeur af of je er wat suiker doorheen wilt. Ik doe het zelf nooit omdat ik erg van de smaak van pure maracuja hou.

Daarna giet je de smoothie in een groot glas, zet er een leuke garnering in en het is klaar om te drinken!
Een variatie: probeer het met melk in plaats van yoghurt!

Wat is jouw favoriete smoothie?

Liefs, Menina

Geef een reactie

